NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
بِشْرٌ يَعْنِي
ابْنَ
الْمُفَضَّلِ
حَدَّثَنَا أَبُو
مَسْلَمَةَ
سَعِيدُ بْنُ
يَزِيدَ عَنْ
أَبِي نَضْرَةَ
عَنْ
مُطَرِّفٍ
قَالَ قَالَ
أَبِي انْطَلَقْتُ
فِي وَفْدِ
بَنِي
عَامِرٍ
إِلَى رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَقُلْنَا
أَنْتَ
سَيِّدُنَا
فَقَالَ
السَّيِّدُ
اللَّهُ
تَبَارَكَ
وَتَعَالَى
قُلْنَا وَأَفْضَلُنَا
فَضْلًا
وَأَعْظَمُنَا
طَوْلًا
فَقَالَ
قُولُوا
بِقَوْلِكُمْ
أَوْ بَعْضِ
قَوْلِكُمْ
وَلَا
يَسْتَجْرِيَنَّكُمْ
الشَّيْطَانُ
Mutarrif (İbn Abdullah
İbn eş-Şıhhîr)dan demiştir ki: Babam dedi ki:
(Ben birgiin) Âmir oğullarının elçileriyle
birlikte (elçi olarak) Rasûlullah (s.a.v.)'in huzuruna gitmiştim. (Orada Hz.
Nebie):
Sen bizim Seyyidimizsin,
dedik de, (Resulü Ekrem):
Seyyid Allah'dır,
buyurdu. Biz:
Sen bizim faziletçe en
faziletlimiz, (eşe, dosta iyilik elini) uzatma bakımından da en üstünümüz
sensin, dedik.
Bu sözünüzü söyleyiniz
-yahutta- (bu) sözünüzün bazısını (söyleyiniz; fakat bir kısmını bırakınız,
taki) şeytan sizi (bazı sözlerinizle kendi yoluna) sürüklemesin."
İzah:
Yaratıkları üzerinde
mutlak tasarruf sahibi olan muhakkak ki Allahu Teâlâ hazretleridir. Bu bakımdan
"seyyid", "mevlâ" gibi, insanlar üzerinde tasarruf
yetkisine delâlet eden lafızlara hakkiyle layık olan da yine yüce Allah'dır. Bu
lafızların, kullar için kullanılması ise mecazidir, izafidir, hakiki değildir.
Bu itibarla her ne
kadar bu lafızları mecazî ve izafî olarak, kullar için kullanmak caiz ise de
Resulü zişan efendimiz, İslamın ilk yıllarında cahiliyye döneminden yeni
kurtulmuş olan kavmini, cahili düşüncelerden tamamen kurtarmak amacıyla ve
bazı insanlarda ilahi güçlerin bulunduğu inancının nüksedeceği endişesiyle
zaman zaman ashabım bu nevî kelimeleri kullanmaktan nehyetmiştir, Fakat ulemâ
bu gibi tehlikelerin kalmadığı cemiyetlerde söz konusu kelimeleri mecazen
insanlara nisbet etmekte bir sakınca görmemişlerdir. Nitekim: "Ben Adem
oğuIIarının seyyidiyim" mealindeki (4673) numaralı hadis-i şerifte buna
delâlet eder.
Bu hadisin mevzumuzu
teşkil eden babla ilgisi, bir kimseye: "Seyyidimiz" diyerek hitab
etmenin onu yüzüne karşı övmek anlamına gelmesidir.
Biz bir kimseyi yüzüne
karşı Övmenin hükmünü, (4804-4805) numaralı hadislerin şerhinde açıkladığımızdan
burada tekrara lüzum görmüyoruz.